Connect with us

ΑΡΘΡΑ

Παιδική Παχυσαρκία -Συνέντευξη με τον διατροφολόγο Μανώλη Πλιάκη

Παιδική παχυσαρκία, ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα της δημόσιας υγείας στον αιώνα που διανύουμε. Υπολογίζεται ότι υπάρχουν 42 εκατομμύρια υπέρβαρα παιδιά σε όλο τον κόσμο. Στην Ελλάδα το 44% των αγοριών και το 38% των κοριτσιών σχολικής ηλικίας (6-14) είναι παχύσαρκα ή υπέρβαρα, γεγονός που δίνει στη χώρα μας μια θλιβερή πρωτιά παγκοσμίως. Σύμφωνα με τα στατιστικά 1 στα 10 ελληνόπουλα έχει πρόβλημα παχυσαρκίας.

Ο Διατροφολόγος Μανώλης Πλιάκης  και ιδιοκτήτης  του Σύγχρονου Διατροφολογικού Κέντρου Κοζάνης λύνει όλες μας τις απορίες.

<<Ένα παιδί θεωρείτε υπέρβαρο όταν έχει Δείκτη Μάζας Σώματος 20. Ο ΔΜΣ υπολογίζεται εάν διαιρέσεις το βάρος με το ύψος στο τετράγωνο.

  • Όταν το παιδί είναι σε μια ζώνη συν πλην 2 από το 20 (18-22) είναι στην κατηγορία ‘λίγο παραπάνω’ εκεί χτυπά το πρώτο καμπανάκι στους γονείς ‘προσέχω’.
  • Από τα 22 έως 25 βρισκόμαστε στην κατηγορία ‘πρέπει να κατεβάσω κιλά’.   >>

Στην παιδική παχυσαρκία υπάρχουν κάποιες ηλικίες σταθμοί, ηλικίες ορόσημα που είναι ιδιαίτερα κρίσιμες για τα παιδιά.

<< Για εμένα δυο είναι οι κρίσιμες βαθμίδες

  • 6-12 Ηλικίες Παιδιά δημοτικού δεν παρατηρούνται ιδιαίτερες διαφορές στα δυο φύλα
  • 12-16 Υπάρχουν διαφοροποιήσεις μεταξύ των δύο φύλων. Στα αγόρια αυξάνεται η μυική τους μάζα και στα κορίτσια αρχίζει η έμμηνος ρύση, αλλάζει ουσιαστικά ο ρυθμός ανάπτυξης.

Στις ηλικίες του δημοτικού δεν είναι υποχρεωτικό να κατεβεί η ζυγαριά. Μπορείς να πεις μένω στα κιλά μου και ρίχνω ύψος με σωστή διατροφή, χωρίς να μας ανησυχεί η ζυγαριά. Από τις ηλικίες 12 -16 αν διαπιστώσουμε πως υπάρχει πρόβλημα ,ναι πρέπει να ασχοληθείς και με μια πτώση κιλών. >>

 

Οι αιτίες που προκαλούν την ανάπτυξη του υπερβολικού βάρους και της παχυσαρκίας στα πρώτα χρόνια της ζωής, επηρεάζεται τόσο από τα χαρακτηριστικά του παιδιού, όσο και από παράγοντες που σχετίζονται με τους γονείς και την οικογενειακή ατμόσφαιρα.

<<Αν το δούμε σε μια αναλογία ομόκεντρων κύκλων, θα βάλουμε το παιδί στον μικρότερο κύκλο έχοντας τη μικρότερη ευθύνη και ο γονείς, οικογένεια (παππούδες), σχολείο, φίλοι σαν κοινό σύνολο. Μπορούμε να το επεκτείνουμε και παρά πέρα διαφημίσεις, σύγχρονο τρόπο ζωής, ερεθίσματα. Δεν είναι ευθύνη του παιδιού το τι θα του δώσεις να πάρει μαζί του στο σχολείο. Κάλο είναι να βλέπουν τα παιδιά τους γονείς να τρώνε υγιεινά φρούτα, λαχανικά, σαλάτες. >>

Σύμφωνα με την αμερικανική παιδιατρική εταιρεία τουλάχιστον ένα γεύμα θα πρέπει η οικογένεια να το τρώει μαζί, να υπάρχει μια ιεροτελεστία στο γεύμα.

<<Σε ακραίες καταστάσεις ανορεξίας ή βουλιμίας οι παράγοντες μπορεί να είναι και ψυχογενείς. Ένα παιδί που βλέπει τους γονείς του με άγχος, η να μην τους δίνουν σημασία σαν ένδειξη διαμαρτυρίας τρώνε πολύ φαγητό ή αντίθετα δεν τρώνε καθόλου στην προσπάθεια τους για προσοχή.Επιπλέον παρατηρείται πως τα παιδιά ασχολούνται σε τόσο μεγάλο βαθμό με τον υπολογιστή, κινητό, παιχνίδια ηλεκτρονικά εις βάρος της φυσικής δραστηριότητας κάτι που αυξάνει και δυσχεραίνει τα προβλήματα παχυσαρκίας. >>

Η παιδική παχυσαρκία είναι ένα σοβαρό πρόβλημα αφού συνοδεύεται από σοβαρές επιπλοκές, τόσο άμεσες όσο και απώτερες. Πολλά είναι τα νοσήματα που είτε προκαλούνται είτε επηρεάζονται από την ισορροπημένη ή μη διατροφή .

<<Αυτοί που δεν προσέχουν σε παιδική ηλικία, οι έφηβοι δηλαδή έχουν πολλές πιθανότητες να γίνουν μελλοντικά παχύσαρκοι το οποίο και προφανώς δημιουργεί θέματα υγείας.

Ο διαβήτης Τύπου 2 είναι συνυφασμένος με την διατροφή . Όμως και σε ένα διαβήτη Τύπου 1, που υπάρχει η γονιδιακή προδιάθεση, μπορεί να μην αλλάξει αυτό καθεαυτό, όμως μπορεί να αλλάξει το προσδόκιμο και η ποιότητα ζωής, να διαφοροποιηθεί και να μην υπάρχουν άλλα υποκείμενα συμπτώματα. >>

Ο ρόλος των γονιών είναι καθοριστικός για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αναπτύξουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες και δραστήριο τρόπο ζωής ώστε να αποφύγουν τον κίνδυνο της παχυσαρκίας.

<<Μια ισορροπημένη διατροφή περιλαμβάνει σωστά και τακτικά γεύματα ανά 3 ώρες, φρούτα και λαχανικά περίπου σε πέντε (5) μερίδες τη μέρα, σωστά υπολογισμένες μερίδες, ελαφρύ βραδινό και να βάλουμε τα άπαχα γαλακτοκομικά στην καθημερινότητα μας.

Μια απλή προσέγγιση στη μερίδα για ένα παιδί χονδρικά είναι από μία έως δυο κούπες του νες καφέ μαγειρεμένου φαγητού. 200 με 400 γρ φαγητού περίπου. >>

Αν και συνιστάται στους γονείς να περιορίσουν την κατανάλωση σνακ ή ανθυγιεινών τροφών στα παιδιά τους, ο περιορισμός μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στο βάρος των παιδιών. Για την καλύτερη επιλογή ενός τέτοιου γεύματος μπορούμε να προσέξουμε τα εξής:

<<Μας ενδιαφέρουν αρχικά οι θερμίδες στα 100 γρ, προσέχουμε ζάκχαρα και κορεσμένα λιπαρά να είναι όσο το δυνατόν πιο χαμηλά, ελέγχουμε το νάτριο, να μην υπάρχει φοινικέλαιο και γλουταμινικό μονονάτριο και φυσικά τα λιγότερα έως καθόλου χρωστικά (Ε). >>

Ένας χοντρικός κανόνας που είναι καλό να γνωρίζει ο γονιός ορίζει πως ένα παιδί δικαιούται να παίρνει 30- 40 θερμίδες ανά κιλό σωματικού βάρους για να διατηρεί τα κιλά του. Προφανώς πρέπει να λαμβάνουμε υπόψιν μας και το υποβάθρου του κάθε παιδιού αν υπάρχουν θέματα υγείας και κατά πόσο αυτό αθλείται. Τα παιδιά χρειάζεται να βρίσκουν λίγο ελεύθερο χρόνο για αθλοπαιδιές και σπορ. Μια ισορροπημένη διατροφή πάντα θα ολοκληρώνεται με άθληση.

Αργυρώ Ξανθοπούλου

Σχολιάστε

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Περισσότερα στη κατηγορία ΑΡΘΡΑ