Connect with us

ΜΠΑΣΚΕΤ

Είναι οι αθλητές μου ή είμαι ο coach τους; (του Στέφανου Πέρκου)

Η πολυδιάστατη και πολύ-δύσκολη ενασχόληση με την προπονητική

“Eίναι οι αθλητές μου ή είμαι ο coach τους? ”

Οι προπονητές σήμερα συνήθως κρίνονται από τα αποτελέσματα. Οι διοικήσεις, οι αθλητές, οι φίλαθλοι και οι γονείς είναι αυτοί που κάνουν συνεχώς αξιολογήσεις των προπονητών χωρίς σωστά και αντικειμενικά κριτήρια αλλά και με περιορισμένη γνώση τις περισσότερες φορές. Η συγκεκριμένη πραγματικότητα σίγουρα δεν μπορεί να θεωρηθεί σαν  την επιθυμητή.

Πλανάται στα αθλητικά δρώμενα η αίσθηση ότι προπονητής σημαίνει κάτι παραπάνω από τεχνική, τακτική και φυσική κατάσταση αλλά λίγοι είναι αυτοί που μπορούν να απαριθμήσουν και να οριοθετήσουν αυτά τα παραπάνω που δεν είναι και λίγα.

Ο προπονητής πρέπει να διδάξει με σωστές μεθόδους διδασκαλίας, να δημιουργήσει κίνητρα, να καλύψει τη συναισθηματική διάσταση των αθλητών του, να τους κάνει «ομάδα» με την κυριολεξία της λέξης, να αντιμετωπίσει την πίεση τη δική του και των αθλητών του,  να σκεφτεί την πιθανή πολυπολιτισμικότητα της ομάδας του, να προσαρμοσθεί στην «κουλτούρα της ομάδας κ.α. Όλα αυτά βέβαια σε διαφορετικές ηλικίες, φύλο και αγωνιστικό επίπεδο. 

Ο προπονητής πρέπει να ετοιμάσει τις προπονήσεις σωστά και αποτελεσματικά (ανάλογα με την ηλικία, τους σκοπούς και στόχους, και τη δυνατότητα των αθλητών),  να οργανώσει και να διοικήσει την ομάδα του, να ηγηθεί των συγκεκριμένων ατόμων,  να βάζει στόχους εφικτούς και πραγματοποιήσιμους για την ομάδα και τους αθλητές του, να επικοινωνεί σωστά με τις διοικήσεις αλλά και με τα ΜΜΕ, να είναι κοντά στους γονείς όταν αυτό απαιτείται από την ηλικία των αθλητών του, να λύνει τα όποια προβλήματα δημιουργούνται μεταξύ των αθλητών του κ.α.

Οφείλει να δημιουργήσει μια φιλοσοφία που να καλύπτει τις δικές του αξίες αλλά και των αθλητών του, τις απαιτήσεις του αθλήματος στο οποίο δουλεύει αλλά και να είναι σύμφωνη με την εποχή και τις συνθήκες του περιβάλλοντος δραστηριοποίησης του.

Από πού θα προέρθει όλη αυτή η γνώση? Συνήθως οι προπονητικές γνώσεις και προσεγγίσεις προέρχονται από τις εμπειρίες της αθλητικής ζωής του μετέπειτα προπονητή, ή από την μαθητεία του σαν βοηθός κοντά σε κάποιον άλλο ή τέλος από κάποια μαθήματα ή σεμινάρια που και αυτά είναι αμφίβολο ότι κάλυψαν σωστά τις πραγματικές απαιτήσεις.

Πέραν των πολλών προς αντιμετώπιση καταστάσεων και συχνά αντικρουόμενων μεταξύ τους υπάρχει και ένα επιπλέον ισχυρό δεδομένο που οφείλει να συνεκτιμήσει ο κάθε προπονητής. Η συγκεκριμένη δουλειά έχει να κάνει με ανθρώπινα όντα το οποίο σημαίνει ιδιαιτερότητες, διαφορετικές προσωπικότητες, διαφορετικές δεξιότητες αλλά και φιλοδοξίες.

Σχολιάστε

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Περισσότερα στη κατηγορία ΜΠΑΣΚΕΤ